Омръзна ми да се правим на какви ли не. Поне веднъж да сме каквито сме, поне веднъж! Джон Стайнбек, "За мишките и хората", 1964 г., с. 115
13.06.1999. БАЛКОНЧЕТО
Нещо като послеслов. Когато отскочих вчера по обяд до местния супермаркет за хляб и цигари, виждам поета Минко Танев (1953)* да се мотае из нашия позанемарен квартал отвъд циганското гето, покрай отсрещния панелен блок, изтупан и лъснат. Нежен, артистичен, учтиво ми се усмихва: "О-о-о! Ама ти тук ли
живееш?" И обръща лъстив взор към млада луксозна госпожица, която го пие с очи: "Анелия**,
ела да се запознаеш, това е Георги Бояджиев". Като знак може би на ведри дружески чувства, двамата пожелаха да им посоча с пръст моето мижаво балконче. "Е, твоят е по-нов, по-различен е от другите
балкони" – важно-важно отбеляза Минко. Ами – отвръщам зиморничаво, – и другите
са същите като моя, само че съседите си ги остъклили, та мязат повече на аквариумчета за бели мишки;
пък за мен балкончето е да изляза на въздух. Та същата вечер показвам на Re. натрупалите се през последните две-три седмици
записки и отворихме дума за финала им, за най-последните две странички, когато тя
възнегодува: "Ето на! Пак си се олял. Оле-е, ама как силно си се
обичаме!" Да, бе – отвръщам, – малко и аз се изненадвам от
това завишено самолюбие и едва сега ми става ясно, че не баща ми, не и другите,
тук споменати, са основни образи, ами излиза, че главният образ съм бил аз. "Ами пасажът за младия Лъв, той пък за какво е! Не е ли пак
оливане?" – не престава да ме боцка настръхнала моята знойна и
готина Re.
И се наложи да разяснявам, че всъщност даже и не става дума точно за някой си конкретен Пишурка, а за Младите лъвове, каквито сме си всички ние в юношеските години. После обаче все пак не пропуснах да кажа как отговорила втората съпруга на младия Хемингуей – кокетката Полин Пфайфър, на въпрос на случайно срещнал ги в Африка познат стар немец кой е най-добрият, според нея, американски писател, и въпросната Полин Пфайфър, представяш ли си, без сянка на колебание, без даже да се замисли отговорила с висо-о-око вирнато носле: "Моят съпруг, разбира се. Че кой друг".*** "Да, обаче ти не си ми съпруг!" – чукна ме по челото, отряза ме ехидно усмихната, греещата насреща ми Re. и се спусна да ме целуне; аз, обаче, като корав мъж, ловко избягнах тази подла, типично женска маневра и изръмжах: Идиотка!
15.06.1999.
За посвещенията: към кого е обърнал лице
тук говорещият, и за заглавията, които би могло да са ключ за проникване в
подтекста и във философията на разказаните тук сюжети и размишления в моята графомания. Бих могъл да я посветя на Re., ама тя си знае, че я обичам отвъд всяка логика, всякакви съображения и обстоятелства. Така че нека да си остане капризната своенравна Re. там, където
е – в сърцевината на отношението ми към живота! Да я посветя на щерките Вера и Надя? Айде сега! Те си знаят, че
чувството ми към тях е стипчиво-бащинско. Не искам да им давам акъл под каквато
и да било форма. Към моята среда и към моето поколение българи или изобщо към средностатистическия българин или източноевропеец? Че
какво точно пък аз мога да му кажа! И тъй реших, че най-добре тези тук
записки да ги посветя на един по-възрастен от мен, по-уравновесен и по-умен приятел****, с когото често сме на разни мнения в политическите си пристрастия,
а сме на еднакъв хал, та мисля си – и еднакво привързани към отечеството ни
България. На него да посветя наглата графомания. Обмислях няколко версии за заглавие. "Лъв",
възможно най-краткото и най-безсмислено: толкова много значения има, че –
казвам си: ето заглавие тъкмо като за мен, родения под знака на зодия Лъв, нали лъвът е символ на Българската ни нация от време, когато славно сме падали в мрежите на вражеската дипломация.
Бележка от днешния ден
Седем години по-късно, други неща са ми в ума и сред тях последното хрумване е: върху корицата на луксозните томове от І до V – всеки минимум 300 страници, да стои името, с което се подвизавам в Интернет. То ще е един вид жест към възможно най-демократичния форум за мнения и оценки, който – предполагам, най-после ще постави всяко нещо на мястото му: подлеца при подлеците, невежия при невежите, добрия човек при нормалните хора. И тъй, представете си снежнобяла гланцирана корица, върху която с кървави латински букви нехайно по диагонал се чете tisss. И нищо друго, освен дето в долния ляв ъгъл вертикално виси логото на издателската ми фирма, която вече закрих. А какво значи това tisss, убийте ме, не мога да кажа... Защото и аз не знам. Готиното на този свят не се поддава на смислени обяснения.
Пловдив, 27 септември 2006 година
Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа
Plovdiv, edited by 10 avg. 2020
Илюстрации:
- Където съм си мечтал да съм, няма никога да отида.
- Емил Калъчев – Ердени (приятеля), както се нарече.
___* + ** Вестник "Арт-клуб", бр.115 от април 2001 г., стр. 6 долу, стихотворението на поета Минко Танев "Полъх от руините" има такива редове:
Минко Танев (1953)
"Антична моя, свидна
Ани (...) Приех небесната присъда/ един от свитата да
бъда..." & https://plovdiv-online.com/kultura/item/109072-stoyanka-boyanova-i-minko-tanev-v-svetovna-antologiya
*** Ник Нолак, "Хемингуей", изд. 1992 г., с. 48.
**** Писателят Емил Калъчев (1932-2013). Бел.м., tisss.
*** Ник Нолак, "Хемингуей", изд. 1992 г., с. 48.
**** Писателят Емил Калъчев (1932-2013). Бел.м., tisss.
Няма коментари:
Публикуване на коментар