ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (55.)
20.04.1999.
Преди 123 години на този от годината ден се захванало
най-българското в новата ни история въстание, един вид самодейна театрална трагедия,
доколкото разбирам написаното от Захари Стоянов (1850-1889). Нашите уседнали в имота и хомота си до онзи миг българи, повдигнали
взор, вирнали глава, засмели се, та се и възгордеяли с мила гордост.
Ех, българино! Ех, колко траяло това чудо, а как се проточили сетне кървища и
черва, разплиснати по дувари и яки черковни зидове мозъци подире ти!
Батак и
черквицата му ми е в ума, и сандъкът
с пробитите черепи. Сухото, метър и нещо в земята копано за кладенче с женските фиби и нокти копано. Просмуканият и почернял, наяден от сатъра и българска кръв дръвник. Следите от кръв по стените вътре, докъм метър и половина там, върху черковните стенописи. Всичко виждам, чувам писъците, ревове
на ужасени жени и дечица чувам, наред с предсмъртните хрипове от конвулсивно потръпващи току-що
обезглавени трупове. Настръхвам за цената на изстрадана по толкова страховит начин Българска
национална гордост.
27.04.1999.
"Пробуда",
"Напредък", "Виделина", "Съгласие",
"Единство", "Родолюбие". А ако не – имената на
личности с принос към националното ни битие: писатели, книжари, революционери,
даскали, учени, творци на изкуството – "Христо
Г. Данов", "Братя Миладинови", "Отец Паисий",
"Патриарх Евтимий", "Сава Доброплодни", "Братя
Търневи". И фирмите на първите у нас след Освобождението
стопански сдружения, фабрики, земеделски, обществени и физкултурни организации
– "Тракийски юнак", "Македония", "Орел",
"Балкан", "Българска роза", "Стара планина",
"Васил Левски", "Христо Ботев". Ама не! "Прогрес", "Монитор" галят къде-къде по-мило изнежения слух, отколкото естествено звучащите за обикновения
българин "Камбана", "Златен лев", "Ален
мак", "Независимост", "Свобода", "Борба",
"Пряпорец", "Напредък" или "Камбана". Чуждоземското
английско "мениджър-мениджмънт" замени българското "предприемач-предприемачество", отдето е и българската дума "предприятие"; ама "имидж" изтласка "добро име"; "родолюбие" е на
изчезване заради "патриотизъм"; пък на мястото на "избиратели" и "гласоподаватели" изкипри се "електорат"; вече не "работим", ами "въртим
бизнес"; нашата дума "наблюдение" беше заменена от нафуканото чуждоземно "мониторинг"; "сдружение" отстъпи на "джойн
венчър"; и вече не казват "съгласие", ами казват "консенсус". Бе, що за мода е
това! Отваряне към света ли е, или размиване на българщината, нова "идентичност", "идентитет"? Не ли от ниско самочувствие благата дума "дарител" тъпаците префасонираха на "спонсор" и "спомоществовател" одма стана "донор", "пазар" се оказа "маркетинг".
Най-странното, че царе в тази нова мода на отродничество са все университетски преподаватели, точно онзи тип разсъдливи люде, които великолепно би трябвало да знаят, че кощунствата над езика на един народ си е най-банално предателство, а пренебрежението към книжовната ни реч трябва да се чисти като троскот от езика. Преди четиридесетина години питах наивно познат* – университетски преподавател по Български език и Родна литература между двете световни войни, човек с тежест в общността на литературните историци: от какъв зор е това гъмжило от чуждици в научните книги по родна реч и литература. Отговорът му: Щом е наука, тя си има своя терминология, което е нещо нормално за сферата на науката. Ала той съвсем не правеше разлика кое се отнася до тесния кръг високо ерудирани люде и кое – за масовия българин. Зад обраслите с термини и чуждици текстове, кога се отнася до учебник по Роден език и Литература за нашите българчета, защо виждам киселата гримаса у духом несретния умник?
Най-странното, че царе в тази нова мода на отродничество са все университетски преподаватели, точно онзи тип разсъдливи люде, които великолепно би трябвало да знаят, че кощунствата над езика на един народ си е най-банално предателство, а пренебрежението към книжовната ни реч трябва да се чисти като троскот от езика. Преди четиридесетина години питах наивно познат* – университетски преподавател по Български език и Родна литература между двете световни войни, човек с тежест в общността на литературните историци: от какъв зор е това гъмжило от чуждици в научните книги по родна реч и литература. Отговорът му: Щом е наука, тя си има своя терминология, което е нещо нормално за сферата на науката. Ала той съвсем не правеше разлика кое се отнася до тесния кръг високо ерудирани люде и кое – за масовия българин. Зад обраслите с термини и чуждици текстове, кога се отнася до учебник по Роден език и Литература за нашите българчета, защо виждам киселата гримаса у духом несретния умник?
Чета
в превод от френски есе върху философията на изкуството и очите ми боде думата "бифуркация", с която заменили нашата дума "раздвоение". Преводачът – учена глава явно, обслужва едно малцинство от говеда с титла, което се смята за по-велико от хилядите простосмъртни българи. Защо ли постоянно ни бяга от ума върху какви пластове от
културно великолепие, съсипвано от чуждопоклонници с високи претенции за ученост, живеем! И онзи пример на предците: да заимстват от върховите постижения на
Византийската култура, като ги преосмислят и с любов и уважение към собствения си род
и културни корени ги втъкават в езика ни. Те били наясно за кого творят и
как народът се учи от ранно детство да цени своето.
Начинът ни на говорене и писане е форма на самоуважение. И не, не съм против чуждите думи, но въвеждането им в Българската реч нека да става с уважение към собствените ни национални стойности и задачи. Не казвам нищо ново, някои истини просто трябва да ни се повтарят! Днес българчето в средния курс на школото (да не отварям дума за нагоре) като туземец е вперило очи в чуждици, дето като вонещици пъплят из учебниците ни по роден език. И това е масова практика. Ако ви се иска да видите резултата от такова калпаво обучение, достатъчно е да отворите страниците на масовия днешен български печат, да се вслушате в лакърдиите по телевизионни студия и радиостанции, па и в прясно изобретената чрез турски, сръбски и цигански мурафети и маанета чалга-помия с нейните сърцераздирателни любовни текстове.
Жертвата в чест на каква идея се принася! Ако е за приобщаване към света, дали да не си татуираме лицата като индианци, па да нахлузим кожени гащи като някой американски говедар, па дружно да изревем: Ехе-ей, някой да не е забелязал, че и ние сме част от света на либералните ценности, бизнеса и прогреса?
То
бива курбан-бива, ама бивол курбан не бива!
Няма коментари:
Публикуване на коментар