ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (39.)
Аз Васил Лъвский в Карлово роден, от
българска майка юнак аз роден, не щях да съм турский и никакъв роб, същото да
гледам и на милия си род. Братство (със) всекиго, без да гледаме на вяра и народност. За
отечеството работим – кажи ти моите и аз твоите кривици, па да се
поправим. Всекиму
ще се държи сметка за делата. В. Левски (1837-1873)*
24.12.1998.
Коледа, Рождество Христово.
Милият Петър Петров, 75-годишният бивш
счетоводител и автор с набито око за недъзите в обществения живот на моя Пловдив, бил за смъртното наказание. "Да се изпълняват присъдите! – убеждава
ме вчера по домашния ми телефон. – Инак, да оставят осъденият на смърт да
трепери кога ще му дойде часът за екзекуция, е жестоко, нечовешко. Статия
по този въпрос ще публикувам." Кой ще му публикува статията, един дявол
знае. И си мисля: по какъв ли повод халът на осъдения на смърт го вдигнал по
тревога? Пробвам да изкопча за повече светлина по въпроса: Ами не спори ли
тази твоя чудесна идея с религиозното ти милосърдие? Да ги разстрелват веднага,
казваш, по-харно, тъй ли, или не съм те разбрал? "По-добре веднага да ги
трепят!"– отвръща заинатен. Скочих да се погледна в огледалото – гледай ти какви работи, и
човеколюбието си имало своите гримаси!
Стадото
не е по-голямо от пастира, но народът
е по-голям от своите водачи. Без стадо пастирът какво е! Той не може да
бъде пастир ей така, сам за себе си. Тъй че стадото с греховете и катаклизмите
си осмисля съществованието на самия пастир. В опозицията между Народ и Власт
народът е невидимата, страдаща, но раждаща, отглеждаща своите водачи Сила. Те нека си въобразяват, че
вършат каквото са си наумили, но всъщност са изпълнители, слуги на духовни
енергии, които народът е вложил у тях. Ей тъй германската нация – може би най-изявената творчески нация на
континента, е същинският извор за издевателствата на националсоциализма с претенциите му за нов световен ред, докато
руската нация – за идиотщините на т.нар. болшевишки военен комунизъм. Изглежда
кощунство да бъдат обвинявани цели народи, но нали всеки народ формира своя
общност, свои представителства, където в борба надделяват едни или други идеи! Обявените
за духовни лидери – Тодор-Живковци,
Жан-Виденовци и Иван-Костовци** в този случай, не са реалните лидери в
спотаения спектър на духовността, лидери са Учителите на нацията, те са
истинските духовни водачи, в тесния смисъл на понятието духовност. За
България те са двама или трима за цялата ни драматична история: Климент, Евтимий, Левски. А Паисий не; Паисий
е предвестник – нашият Йоан Предтеча, който хем кръщавал в реката Йордан,
хем говорел с гръмотевичен глас: "Иде
по-силният от мене, Комуто не съм достоен дори да развържа ремъка на
обущата" (Лука, ІІІ-16), па пояснявал: "Който ще дойде, е над мене, защото е бил
по-преди от мене" – кофти преведено от Йоановото евангелие (І-15) в гръцкия препис; на български бих го превел: Идещият след мен ме изпревари, защото
съществува по-преди от мен.
Величаят
Стамболов, но въпреки размаха, с който устройва Нова България като модерна държава, той
си остава хъш,
което – въпреки благородното тълкувание от днешно време вследствие спомени от
митотворчеството на големия Иван Вазов, в прав текст ще да означава "вагабонтин или нехранимайко".
Ако смъртта е логичен завършек на всеки живот, в същия стил, какъвто бил животът на Стамболов, е и ужасяващата сеч над 41-годишния
физически нисичък мъж сред някогашна София през онази 1895 г. и се вписва съвършено в стилистиката на целия му разпокъсван
между Добро и Зло живот на далновиден ловък държавник и безскрупулен хъшлак. Детайл –
съпругата му Поликсени, с "ръст
по-голям от среден, жива, много бледно лице... черни и големи очи",
както я описват, е външно винаги спокойна, сдържана благодарение на силната си воля и
съсредоточеност. Мълком понасяла ужасните страдания на недоклания, умиращ в
разстояние на три дни съпруг. Говорът й бил забързан, с кратки думи и
изрази, начесто прекъсвани от дълги паузи. Тази жена в бита си е рядък, забележителен
характер, ала кой между нас да забележи това?!
Е,
добре, но нима е задължително да се умира! Какви са па тези Пирови победи с цената
на кървища, сеч, трупове? Противопоставянето на всичкия свят, който не е съгласен
с нас, липсата на умение да следваме гъвкаво и неотстъпно дълготрайна
целенасочена политика в защита на националния интерес, липсата на приоритети
в управлението на държавата, дори нежелание да се правят каквито и да са
отстъпки (в дипломацията ги зоват "компромиси"), тъй страстното
настояване да постигнем непременно максимума на мечтите си – това ли е
есенцията на цялата ни История? Коленичене пред саможертвата на националните
ни герои защо изключва респекта пред достопочтените, не по-малко драматични
образи на талантливи, но сдържани стопани, отишли си от естествена смърт в
постелята, ала оставили пример как един човек може, и без да гине, да е
полезен за Отечеството. Или и това иде от легендата за кончината на Иисус тук долу, на
Земята? За да се въздигне в духа, да царства в Небесата, според
библейската легенда трябвало да бъде разпнат на хълма Голгота.
Както представят българското ни минало, имам усещането, че сме още в омаята на позакъснял
романтизъм, когато ни е нужен съобразен с реалния живот рефлекс към самите себе
си и към света отвъд границите на България. За да те ценят, първо със себе
си трябва да си наясно, нали! "Времето е в нас и ние сме във времето, то нас
обръща и ние него обръщаме" кой го изрече?
Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа
Plovdiv, edited by 23 jan. 2020
Илюстрации:
- Най-великият строител на съвременна България;
- Онези, които планираха сегашния разцвет, 1991 г.
Илюстрации:
- Най-великият строител на съвременна България;
- Онези, които планираха сегашния разцвет, 1991 г.
___
* Васил Иванов Кунчев, последната му фотография от май-юни на 1872 г. Присъдата смърт чрез обесване е издадена на 14 януари 1873 г., изпълнена на 6/18 февруари 1873 г.
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB_%D0%9B%D0%B5%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8
* Васил Иванов Кунчев, последната му фотография от май-юни на 1872 г. Присъдата смърт чрез обесване е издадена на 14 януари 1873 г., изпълнена на 6/18 февруари 1873 г.
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB_%D0%9B%D0%B5%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8
** На чаша ледена "старопраменна" каймаклия
вчера, 13 август 2006 г., убеждава ме местен човек, дипломирал се в Ленинград
за философ-психолог, колко лошо е, че българите не проумяваме каква ценност за България
е възкресителят на демократическия централизъм Иван Костов. Записано при
предишен препис на този текст. Бел.м, tisss.
Няма коментари:
Публикуване на коментар