събота, 2 ноември 2019 г.

НЕУКРОТИМО

НЕУКРОТИМО
В чест на Франсоа Вийон, един от духовните ми учители 

Посърнал като пън, мечтая морски бури;
мърморя малодушно, авантюрист по кръв;
животът ми е сън, ала мечтите – щури;
в опашката се гуша, бленувам да съм пръв.

С плесник ли през уста подлец ме поздрави,
целувам му ръка и шепна: C'est la vie*;
унил, сразен и плах, се чувствам уважен,
за залък хляб от страх треперя всеки ден.

Добре ли съм приет, изпадам в тежък смут;
световно слаб поет, с това съм най-прочут;
обзет от кротка леност, тресе ме адски бяс;
рекат ли ми: Студено... Горещо! – кряскам аз.

В лайна и кал овалян, се перча като бог;
лъжеца нежно хваля, но с честния съм строг;
изпитвам гняв, когато цената ми расте;
които ме ругаят, най-близки са ми те.

Рекат ли ми: Глупак си – знам, готин бил съм с тях;
не знам какво е щастие, но знам какво е страх;
сърцето щом ме свива, свирукам окрилен;
бездомен, безпаричен, не знам по-ларж от мен.

Нещата щом наред са, излишен ставам аз;
щом хлябът опече се, в душата ми е мраз;
щом моето момиче рече ми: Сладък мой! –
разкършвам раменете и втурвам се на бой.

Но видя ли я люта, по-мила ми е тя –
кога ми бие шута, добре сме в любовта
и тъй във изнемога минават ден след ден
със сладката тревога ще може ли без мен.

Пловдив – столица на културата, Европа 2019
Plovdiv, 28 noe. 1997 edited by 2 noe. 2019

Илюстрации:
- Неспокойният дух на Европа Франсоа Вийон (1431-1463) в затвора (горе)
–––
* Такъв е животът (фр.). Бел.м., tisss.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

    ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до н...