ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1508.)
Не назлобявай срещу злия, нему това е целта, от това се храни, с това поминува, а може би си успокоява съвестта, че с отровата си е нужен на света. – Аноним (1947)
ИСТИНСКАТА БЪЛГАРИЯ (6.)
6 oct. 2002
Как се появи у някогашния хлапак, скитащ по Джендем тепе и прашните пловдивски улички, по островчетата на Марица или из полето и горичките край града, отвращение от комунизма! Четири поколения мъже преди мен от моите два рода са утвърждавали име между хората чрез трудолюбие и честност. Тъй четирима предци са ми предали – вероятно генетично, а вероятно покрай начина си на живот и труд, представата си що е свобода. В премеждията ги е водил резливият дъх на вътрешна духовна дързост и увереност в българския ни инат, предприемчивост, трудолюбие.
Прапрадядо ми Ангел от Хвърковатата чета на Георги Бенковски по майчина линия е от род, за който в Калугерово казват: водел началото си от двама братя бегълци от старата българска столица Велико Търново, че усмъртили мюсюлманин. Заселили се край тъничката на това място колкото ручей река Тополница между останки от древно тракийско селище сред деветнайсет тракийски могили. Вдигнали първо керемидарна, чийто яки зидове, казват ми местните, личат и днес... Тези двама братя дали началото на един от мощните четири най-стари тукашни рода, основали селището, известно от турско време под името Калугерово. Описва калугеровци около Април 1876-а авторът на "Записки по българските въстания", поживял месец или два между тях. За овчаря Джендо (1850-1889) това са все буйни, склонни към остър присмех трудолюбиви хора с особено силно изразен свободолюбив дух, който силно ги различавал от съседното християнско население. Затова пък и самоуверени млади чапкъни от околните турски махали като лакоми вълчета често вандалствали из имотите им, задиряли невестите, щерките им, и разбира се: не всякога безнаказано.
І. Имената на прапрадядо ми Ангел и по-големия му брат Георги са върху изписани върху паметната плоча насред площадчето в днешното китно градче Калугерово сред общо трийсетина българи в Хвърковатата чета на Бенковски. Ангел – най-млад между петима братя и четири сестрици, според легендата, бил кмет на Калугерово. Затова че убил един, а други двама, дошли да мърсуват в дома му, прогонил със секирчето*, за назидание в чест на техния върховен бог е заклан на дръвник пред калугеровчани на мегдана сред селището. Младата му жена Мария с шестмесечното бебче побягва през къра, крие се по долчинки и храсти от конната турска потеря, тръгнала да я залови, и така – бягайки, се озовава чак в Пазарджик, над 50 километра от Калугерово. Първата и единствена рожба кръщава Ненко; че самичка, като нямала кому да остави бебчето, каквото и да върши, носела го със себе си, демек, расъл на ненките й.
ІІ. Този буен Ненко Ангелов ми е прадядо. Израстнал в мизерията, сбира имот, жени се за Елисавета (прабаба Ведка) и тя му родила син (Борис) и дъщеря (Мария). Когато се отваря Балканската война, Ненко заминава доброволец на фронта. На изпроводяк рекъл на своите: Отивал да отмъщава за баща и за майка. И не се връща. Издъхва 36-годишен нейде по фронтовете между наши българи и турци османлии в окоп, както си представям, но не в сражение, а от чума през есента на 1912 г.
Ред и съгласие имаше в дядовия дом. От 4-годишен ме води по нивите и градините да му помагам. Той отзад с плуга, отпред водя коня в браздата. Плющи камшикът над главата ми и дядо, както орем, току изръмжи страховито зад мен: Кьопе-кьо-оло-сън! (Кьопек-олсун**), че съм залитнал из буците лъскав чернозем и увиснал на юздата. От всичките си деветима внуци мен изглежда единствен обичаше, че съм първият му внук. Тя и обичта му бе като небръсната мъжка буза: сграби ме както мечок с двете си лапи, пищя от болка, а дядо с пълно гърло се смее, а то и смехът му не човешки смях, на мечешко ръмжене ми мяза, та цял настръхна. На този адски трудолюбив българин партийците най-сетне през 1963 г., тъкмо когато наближи време реколтата да прибира, влязоха една сутрин в двора ни на улица "Тунджа" 18 и по списък от тъничка зелена папчица едно по едно прибраха земеделските му инструменти и машинариите, качиха ги в талигата, изведоха от обора кончето Дорчо, взеха му всичко това, вързаха му все ръцете в неговата шейсет и трета година с т.нар. земеделска пенсия – подаяние от 10 (десет) лева. Трън ще им бил в очите Борис, че до онзи кошмарен ден и ратаите му, и чираците, и калфите му доволни били, докато другите изнемогват. Бяха онези трима с дълги до пети кожени палта, а под палтото си единият бе с боен автомат.
ІV. Четвъртият голям мъж в моя живот – баща ми от Харманли Кирил, 16-годишен, и той си напуска родителите. В харманлийската махалица били най-бедни, независимо че баща му, дядо ми Георги, бил общински чиновник по сметките бирник. Киньо идва в Пловдив, наема се чираче при арменец-мебелист, някой си Ончо, трупи разбичвали с още един момък. Говорил ми е: "Самун хляб, само хляб тъкмо изваден от фурната, на един солук съм изяждал". Режат трупите с бичкия, а нощем хвърлят талаш върху тезгяха, метнат черга отгоре и опрели гръб о гръб, в студени нощи сами да се топлят.
От юношеските си години моят баща мечтаел да си има работилничка, едно по едно донасяше сечива: рендета, дърводелски стяги, длета, триони, котле с двойно дъно за варене на туткал, тезгях, сам си измайстори електрическа планя... и пр., и пр. Денем е в пловдивското мебелно предприятие ДИП "Напредък", вечерта слиза в избата, дето си бе устроил работилничката. Дърводелския тезгях го пренасяхме където да сме се местили да живеем под наем: първо в избата на улица "Ниш" заемаше, наред с моето легло, кажи-речи, половината кухничка, после в миниатюрната барака при въглищата и дървата за огрев, когато се преселихме да живеем под наем на улица "Люлебургаз", и накрая, когато най-после вече си купихме свое жилище, тезгяхът зае почетно място в работилничката, която си подреди по свой вкус, като бе окачил над тезгяха, на най-видно място "Свидетелството си за занаятчия, издадено след изпит пред комисия на местната Пловдивска стопанска камара през 1946 г."
Но "Народната власт" на партийците и ченгетата и нему видя сметката, и нему върза ръцете. Изработи два гардероба в комплект с две нощни шкафчета и семейна спалня, и явиха се една сутрин двама намусени чиновници от пловдивската общинска управа и му запечатаха отгоре додолу с печата на общината върху хартиени ленти избичката, но и го глобиха, че след деня в мебелния цех на ДИП "Напредък" изработвал мебели на онзи тезгях в избата. "Частник" беше знак за неблагонадеждност, ако не знаете вие, млади българи, родени след нашето поколение на родени от първите години на соца. Та оттогава го обявили за частник моя мълчалив дърводелец. Вероятно го е прочел в досието ми, според онова, което се изпуснал да изрече пред двама печатари колегата Георги Петров (1946), спуснат в младежкия пловдивски вестник "Комсомолска искра", като протеже на Дража Вълчева (1930-2016), първи секретар на ОК на БКП в Пловдив: "Що го защитавайте Бояджиев, на Жоро Бояджиев баща му е частник". И двамата яко притеснени, шепнешком, когато оставаме следния ден насаме, ме предупредиха: "Ние нищо не знаем, нищо не сме чули. Внимавай пред Гошо Петров какво говориш!"
Та ето ги дебелите зидове, върху които през годините, неусетно някак и за мен, и за околните съм набирал погнуса към партиеца, съвсем реално и осезаемо отвращение от възгордялия се старателен доносник на онези най-горе, от тепегьоза, който освен да издевателства над достойнството ти на българин, друго не върши. Как да ми стане мил лицемерът, който се бие в гърдите колко е загрижен, как се жертва за народа и за световното щастие сред унижените по света! Захвана ли се да описвам гадостите, на които съм се нагледал в моя живот досега – имам пред очи стореното от обновилите се за една нощ някогашни партийци и всички онези, които бодро сами си се нарекоха демократи, антикомунисти, то ще е кула, по-висока от кулата в библейския Вавилон.

Питал съм се, да не беше ни сполетяло това "добро, най-прогресивният и хуманен стил на управление", къде щяхме да сме българите сред другите европейски народи? Петдесет години рязаха българския ни корен, учеха ни на вярност към могъща чужда империя, още в детската градина ни внушаваха, че дължим благодарност на Големия брат... Това ако не е предателство към трагедиите в моя род и отечеството България, как да назова манипулациите спрямо цялото ни следвоенно поколение деца българи!
До трийсет и третата си година доверчиво съм вярвал в комунизма, та спомням си, питам веднъж баща ми: Защо не си станал комунист? Бил си и на фронтовата линия срещу нацистите, върнал си се с орден за храброст от сражения край Драва, какво те спря? И той ето какво ми отвърна: "След Девети появиха се по улиците и площадите на Пловдив едни хора, вързали си червена лента на ръкава. И като видях, че това са все михлюзи и хаймани, които не мислят нито за занаят, ни дом да свъртят, казах си: нямам работа при тях. С политика се захващат некадърни, на които някога им викахме развейпрах; ние работим, целите в пот, та пушек се вдига, а те, майстори на големите празни приказки, юмруци размахват, крещят. Покатери се такъв чешит върху стола от кръчмата, и ето му трибуната за пред кибиците – разпери като орел ръцете, обещава и майка си, и баща си, светло бъдеще обещава, звездите ви сваля от небето, а като го погледнеш, работа за пет пари е некадърен да свърши".
Неясна му беше политиката. Според неговото простодушно мнение, политиката е за измамници и за провалени хора. Как пък точно фалшиви хора оглавиха властта у нас не само след Девети септември 1944 г., но и след Десети ноември 1989 г. е дълга тема за размишление. Честният човек е доверчив, че по себе си преценява, случва се и да повярва понякога на медените приказки, а колко са умъртвените или прогонените от България, заплашени с куршум или от процес, скалъпен по Системата Вишински****?
Родени сред кървавата вахканалия на сталинизма в България след края на Втората световна война, още с докато сме били жълто около уста, като деца и хлапета, бяхме лесна плячка от типичните за марксизма и последователите му примамки... И все пак кой носи вината е открит въпрос. Какви лично имам към властта, освен да ми осигури правила и закони по същия този обществен договор, сключен още щом съм изскочил с рев от майчината утроба?! Останалото зависи от мен, не от комисар или доносник, от някое мекере на властта или идиот, който решил да ми реди живота, да ме омайва, че се жертвал заради мен, а да виждам, че е роден като паразит и живее от далавери.
Следва
![]() |
Пловдив – гнездо на пошлост и култура |
Илюстрации:
- Предците ни са раждани по синурите.
- Парвенюто на всякоя нова власт.*****
* През 1944-1994 г. името му във Вардарска Македония е табу и той е оценяван като предател, а неговите съидейници и сподвижници са наричани "шарловисти", по неговия псевдоним Шарло са преследвани и пращани в лагери, а в България той е герой от антифашистката съпротива. Името му се споменава в мемоарни книги, в архивите има куп непубликувани спомени на хора, които са го познавали отблизо. Описаван е като авторитетен, образован, разсъдлив, с човешко внимание и отношение, въпреки командирската си власт. Някои мемоаристи споменават с по няколко реда, че Шаторов бил ненавиждан от Тито, че имал смъртна присъда, но не се обяснява същността на противоречията им. Спомените на Цола Драгойчева (1898-1993), при чието написване участват и историци, са изключение, потвърждаващо правилото. Основната идея на такава избирателност е съобразяване с политическата линия в Югославия, да не се създават проблеми в отношенията с Югославия. В същото време в Македония името, дейността на Шаторов са забранена тема.Вж. https://duma.bg/?go=news&p=detail&nodeId=92978
*** От тур. Кучи син.
Няма коментари:
Публикуване на коментар