Нищо не се ражда от нищо. Как искаш да се събразяват с нас, като сме без лице, без представителство?! Моят Пловдив е люлка на културата от епохата на траките до ден днешен, но и Блато на посредствеността, що се отнася до парвенютата и кресливата им лъже-демокрация. – Аноним (1947)
30 uni 2003
Идеята да възстановим някогашната
форма на гражданското ни общество в училище заварва колегите неподготвени –
шикалкавят, дават ми да разбера колко притеснения ще им струва да излязат от
анонимността на множеството недоволни, което мърмори и хленчи, и се люшка
аморфно в очакване друг някой да си сложи главата в торбата и да свърши
организационната работа, друг някой да заложи здравето, нервите си и да рискува
заради общата ни кауза – училището. От петък миналата седмица, вече втори
работен ден директорката рязко замени високомерното си и нетърпящо други мнения
държане. Станала е някак по-естествена, опитва се да говори човешки. Виждам
колко трудно й е да се промени поне външно, колко не й отива приветливостта, спокойното
говорене без онези властнически нотки. Малко ли е то! И си мисля: сега се е
снишила, но ще минат още няколко дни, седмица, и ако идеята за активен
синдикален колектив от учители съмишленици не се осъществи, задава се
вакханалията през септември – тържество на посредствеността, която жестоко ще
се разправи с единиците, посмели да нарушат безметежното й царуване.
Как да постъпя? В момента съм
почти сам, съмишлениците ми – доколкото усещам, не са герои, свикнали са да се
примиряват: на думи сговорчиви, но опре ли работата до нещо съществено, трепет
и страх ги обзема. А без тях нищо не съм, освен заявена романтическа поза. С
две-три изключения, нямам на кого да се опра. Неприятно! И ще продължат да ги
мачкат. Общо взето, имам известна представа за съпротивата, която ще срещам
оттук-нататък, за мен лично зарът вече е хвърлен*. Връщане назад, след като веднъж съм
излязъл от близо десетгодишното си замълчаване, няма да има.
На балкончето съм. Една от
оцелелите миналогодишни двайсетина лястовици кацна на кабела, който е на три
метра от походната ми маса. Гледам я и тихичко й заговорих (като лудите):
"Леле, колко си хубава! Усещаш ли, че те обичам?"... И тя започна да
си подрежда перцата. Продължих да й говоря тихичко: "Хайде, пей, миличка,
пей", и като че ме разбра, зацвърча по лястовичи, вдигна се във въздуха,
направи изящен кръг на метър от носа ми и отлетя. Реших, че то е добър знак –
разкодирах го като поздрав, че съм наред, че не бъркам точно днес, обхванат от
моите настроения спрямо колегите. И не мога да помогна да се изправят, ако те
не го пожелаят това изправяне с лице към опасностите и посредствеността в самите
нас.
Знам доста бивши идеалисти, които
бързичко прегоряха и решиха, че българинът е овча натура, и започнаха своето да
нападат. Защо?... Защото бързаха, припрени бяха, затова и бързичко се
обезвериха. На едно място Вазов (1850-1921), правейки обзор за дейността и
характера на В. Левски (1837-1872), възкликва (предавам го по смисъл): С какво той превъзхождаше другите наши националреволюционни дейци! Имаше
много по-луди, по-готови за саможертва, имаше и по-учени, а вероятно и по-умни.
Той обаче притежаваше едно извънредно рядко качество: беше настоятелен,
нечовешки упорит да следва поставената цел... То е извод на Вазов, а мен ми е обеца на ухото: Тръгнеш ли, не се
спирай! Всъщност, това е страничен епизод в моята работа над ръкописите;
приемам го обаче като още една, моя си лична самопроверка на устойчивостта.
Сега пък накокошинен врабец мъжкар на метър и нещо от мен чирика, джиджика, та ме принуди да му подвикна тихичко: "Хей! Влюбен ли си? Какво такъв си настръхнал и крещиш като влюбен разбойник!" Поне още трима влюбени разбойници от съседни дървета се надпяват с него. (17:27 ч.)
1 uli 2003
Мъгливо, влажно като печално
настроение. Интересно, християнството залага преди всичко на хора обикновени.
Сведущите, добре информираните – книжници, фарисеи, интелигенти, както би ги
нарекли, не са обект на християнския месия. Без изключение дванайсетте апостоли
– преданите ученици на Иисус, са все човеци с най-обикновени (непрестижни)
занятия. В първото си послание до коринтяни ап. Павел пише: "Защото Христос не ме прати да кръщавам, а да благовествувам – и то не
с мъдри думи, за да не се обезсили кръстът Христов. Защото словото за кръста е
безумство за ония, дето гинат, а за нас, които се спасяваме, е сила Божия. Че
писано е: "ще погубя мъдростта на мъдреците и ще отхвърля разума на
разумните". Де е мъдрецът? де книжовникът, де е разисквачът (тълкувателят, бел.м., tisss) на тоя век? Не обезумя ли Бог мъдростта
на тоя свят? (гл. I:3-4 и
по-нататък ст.26-28) Гледайте, братя, какви сте вие, призваните: не мнозина сте мъдри по плът,
не мнозина – силни, не мнозина – благородни, ала Бог избра онова, що е безумно (вероятно ще значи: не служещо си с
логическо познание), що е слабо на тоя свят, за да посрами
мъдрите; Бог избра онова, що е от долен ред в тоя свят и е унижено, и това, що
е нищо, за да съсипе онова, що е нещо... (В гл.2, ст. 3-4:) И аз бях у вас в немощ, в страх и голям трепет... И словото ми, и
проповедта ми бяха не в убедителни думи на човешка мъдрост, а в проява на дух и
сила.
Не убедителни думи, а проявата на
дух и сила не ни достига днес. Хленченето, най-подробни разкази как някой
овластен издевателствува над достойнството ни, нашето взаимно нахъсване срещу
царуващите Посредственост и Злонамереност, това са все капани, чрез които
отслабваме насъбралата се енергия, и ни едно от тези три (хленч, ужасии,
нахъсване) не носи перспектива, а ни носи мимолетно удовлетворение, че не само
нас унижават, че и други са унижавани; и дори унижавани по-зле от нас самите.
Що за глупост е сами да хабим духовната си енергия в оплакване и празни
приказки! Предлагам им да канализираме енергията си, а те се страхуват; всеки
се сврял в своя мъничък мизерен ад и оцелява някак, с притискане на лице към
земята, с преглъщане на обидите, дори с преклонение пред настървеното Зло.
Училището се е превърнало в обиталище на смачкани хора, а е уж храм на
духовността. Българското учителство, особено в последните години на хаос и
безнравственост, боледува. Синдикатът като структура е замислен да брани
правото ни на човеци, но сборище от робски съзнания не води добро.
Мога да изброявам стотина колеги,
които всъщност не са никакви учители, а са едни чиновници с капаци на очите,
приели да са слуги, а не работници на разума и вярата. Нас ни третират като
мнозинство от послушници и приемаме този натиск като нещо в реда на нещата и
нещо нормално. Поединично сме слаби, пък и нас непрекъснато ни раздробяват.
Мижитурковци шетат като сенки из учителските среди, а какво усилие е нужно, за
да събудиш колегите, та да се самоуважават именно защото са призвани да са
учители! Стигнали сме дотам юношите, учениците ни да са по-будни от нас, когато
се съпротивяват на унижението, че и се самоутешаваме тъпо: млади са, неопитни,
ще се опарят и от един "хубав ден за Българската лъже-демокрация"
нататък ще приемат и те като нас да заживеят укротени духом, седнали си
най-сетне на задника, обяздени млади кончета с размахан камшик над
главата.
Из интервю с ректора на НАТФИЗ
проф. Здравко Митков (1952)** в "Аз-Буки", бр.5 от 2003 г.: "Обичам задълбочените автори, които ми
предлагат много по-богата материя за работа (като режисьор) и ме изненадват в хода на
реализация на представлението. (...) Мисля си, че доказаните големи автори витаят винаги над нас,
интерпретаторите, режисьорите, актьорите, и точно в това е божественото
тайнство на нашето общуване с тях, което е трудно осъществимо". И
още: "Съществува тенденция на опростачване, фейлетонизиране на театралната среда. (...) То е едната страна. Другата е
цинизмът". (06:25 ч.)
Следва
Няма коментари:
Публикуване на коментар