И никой, като запали светило, не го покрива със съд, нито го слага под одъра, а го слага на светилник, да видят светлината тези, дето влизат. Защото няма нещо тайно, което да не стане явно, нито нещо скрито, което да не се узнае и да не излезе наяве. – Лука 8:16-17, Евангелие
02 dec.1977
САНТИМЕНТАЛНА ПОЕМА ЗА ПЛОВДИВ*
Балконче над времето. Статуя. Зид. Влажен, премръзнал, охлузен паваж. Любопитни и тънки тъжни лози в задния двор сред кюмюр и талаш. Тук са излишни големи слова, какво да се прави, Градът е това!
Мансардни покриви. Бебешки рев. Старци. Перденца от евтин тензух. Младоженци работници в глух сутерен. Кварталната кръчма. Момиче в кожух. Тук са излишни големи слова, какво да се прави, Градът е това!
Площад на хълма – часовник без глас: на ревера му дреме файтон разбит. Чукни по стъклото и влизай у нас – следи в небесата, еснафски бит. Тук са излишни големи слова, какво да се прави, Градът е това!
Градът е това, но и не съвсем – защото порасна нашир и надлъж и си пусна мустаци, брада и корем, като зрял импотентен мъж. Тук са излишни големи слова, какво да се прави, Градът е това!
Градът, в който раснах и стръмно живях, оскъдно се хранех, обилно мечтах, страхувах се, плаках, шумях пред света и ето че бавно дойде Есента. И си отидоха всички добри илюзии, старчета, мансардни сестри; избягаха котките от моя балкон и позабравих добрия си тон.
Тук са излишни големи слова, какво да се прави, та аз съм това: балконче, файтонче, статуя, зид, влажен, премръзнал, охлузен паваж, любопитни и тънки печални лози в задния двор сред кюмюр и талаш.
Пловдив – столица на културата в Европа
Plovdiv, edited on 05 jan. 2023
Илюстрации:
- Някъде в пловдивските бедняшки махалици.
- Кръстовището наричаха Поста, защото, вж.**
–––
Ужасяваща скулптура, конкурент на мъртвешката "Св. София"
* От сборника "Сутрин рано" (1983). На пловдивската улица "Франклин Рузвелт" № 10, преименувана днес на улица "Цар Иван Александър", зад кръстовището с улица "Уилям Гладстон" покрай Дома на културата с ужасяващата скулптура на световноизвестния бас Борис Христов (1914-1993), днес се намира занемарена едноетажна постройка, където бе някогашната мебелна работилница на Иван Радичев. Там през годините на ранното ми детство и юношество като калфа работеше баща ми, 31-34-годишният Кирил, последният от харманлийските петима братя и мен, 6-9-годишен, по обяд всеки ден майка ми пазарджиклийката Надежда от избата на улица "Ниш" № 4 ме пращаше да му нося хляб и ядене. От улицата ухаеше на чам и туткал, на шеллак и ацетон, в задния двор на мебелната работилница върху купчини кюмюр, сгурия, дърва, парчетии за горене като тъжна змия се бе изтегнала лозница. Дворчето вонеше на плесен, беднотия, влажен талаш и стърготини. Тази стара лозница в представите ми е като момиче, потръпващо от всеки повей на ветреца с едва развилите се листенца; виждах я от спомените, докато писах текста, отнасящ се не за друг, а за моя роден, до болка обичан и пак тъй до болка ненавиждан, мизерен и приказен Пловдив. С гъгнив и треперещ от вълнение глас четох това мое творение на някакъв общ рецитал през далечната 1978 година (като млад глупак, се изкушавах да си чета текстовете пред публика) в заличката на II етаж над ресторанта "Кристал", който си беше всъщност кръчме за бедната артистична бохема на Пловдив току над пловдивската Главна улица. Четох този текст в препълненото салонче над "Кристал", а после две дами: поетесата Ваня Минчева (1950) и майката на известния велик поет, романист, драматург, философ и пр. г-н Недялко Славов (1952), дойдоха да ми съобщят, че много им се харесал текстът, та и да ми стиснат ръка. То всъщност не е "мъжко стихотворение”, хленч и плач има в него; и това обстоятелство вероятно е пробудило майчинския инстинкт у двете дами (Между другото Ванчето ми е състудентка от университета.), обаче приятелите ми, мъжкари и бойки момци: бивши спортисти, бачкатори и чудесни хора без вкус и финес, никак, ама хич не го харесаха.
** Когато механизирани бойни части на Съветската армия навлизат в България, на това кръстовище младо момиче червеноармейка с байряче в ръка упътвало колоните от танкове, камиони и оръдия в посока запад по Пещерско шосе. Втората пресечка вляво след Поста беше Приказното царство на моето чудно детство: полутъмната изба на улица "Ниш" № 4, когато преди да се роди сестра ми, нашите ме заключваха сам цял ден, че съм бил доста палаво хлапе – вършех почти всеки Божи ден по някоя беля, и когато майка ми най-сетне си намери постоянна работа в монтажния цех за релета, в първия пловдивски завод "Елпром" срещу Централната жп-гара. Бел.м.,tisss.
Няма коментари:
Публикуване на коментар