събота, 3 юли 2021 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (645.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (645.)

  Изхвърлят детството като стара шапка. Забравят го сякаш е телефонен номер, дето повече не им е нужен. Били са деца, после станали възрастни, и какво?! Само онези, които порастват и пак си остават деца, са човеци.– Ерих Кестнер (1899-1974)


  12 uli 2000 

СОРЕН ЛЪЖЕЦА

В къщурката под големия кестен зелен
в самия край, сред боклуците на квартала
самичък живееше Дядо Сорен,
педя душица, две педи – брадата му бяла.

Сбирахме се хлапенцата от цялата махала
да послушаме как дядо Сорен ще ни лъже
как ходил в далечни земи,
вършел куп щуротии, че и бели,
срещал разни човеци от кол и от въже,
и от невероятно заплетени положения
с арменската си хитрост се измъквал,
надзърнал, да не повярваш, и в самия Пъкъл,
приет с пиво от дяволите космати, рогати
и как ги
метнал, разбира се, без да изпати.

Друг път разправяше за чудните Райски селения,

за онези там необясними небесни знамения,
предвещаващи точно това и онова,

което ще се стовари върху нечия глава,
или някому ще му се усмихне щастието
 и ще се събуди на утринта ужасно богат,
 и ще я кара само на боза, баклава и пасти,
ще носи костюм от най-скъп английски плат. 

Подир обяда – вместо да сме си по леглата,
скришом от майки и лели, и от бабите
се измъквахме и търчахме
пак там,
в онова дворче с големите кактуси 

при Сорен Лъжеца, който шеташе сам.

И значи, шепнешком той ни разправи 

как срещнал на улицата веднъж 
ужасно изпусталял опърпан мъж;
и онзи му поискал коричка хляб.
Бил кожа и кокали, толкова слаб,
че Сорен,
 който в онзи момент
най-случайно нямал и залъче хлебец,
изтърчал при бакалина, тоже арменец,
и го помолил: Таквор, дай малко хляб,
че онзи човек зад дувара отзад, 
като го гледам, душа бере.

И Таквор рекъл: Е, ми добре!

И му дал естествено.
Обаче хлябът, който знаем, е бял,
а хлябът на стиснатия Таквор
бил чер като въглен, и не само това,
бил недопечен, влажен, мухлясъл. 

Какво си ми дал? – изкрещял Сорен Лъжеца.

Каквото си заслужил! – отвърнал хитрецът.
И какво да стори бедничкият Сорен,
с този комат търчи при госта необикновен.

Ала госта никакъв го нямало,

независимо че Сорен викал, врещял,
подскачал, дерял си гърлото, 
скубел си косите,
заничал зад бурена и сливата до оградата
и зад кактусите бодливи на двора...

Същата вечер се извила буря там горе, 

в небесата над Пловдив, 
разтресло се Джендем тепе*
развълнувала се земята 
като същинското Черно море,
и от забуления с прахоляци свод
треснала светкавица, и Сорен видял
бакалина Таквор да се щура обезумял
по двора,
да кълне насъбралия се беден народ,
че от завист му подпалил милия имот.  

Ей тъй ни омайваше Лъжеца Сорен – 

педя душица, две педи брада,
най-готиния арменец, ако питате мен,
ала що го сънувах като Дявол с рога?
Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 4 uli 2021 

Илюстрацията долу:
- Авторът сред приятели, един от които лъже на поразия.
–––
* Най-високият хълм на Пловдив, по чийто пътечки и скалиста снага дузина момци от бедняшката ни махалица се катерехме по цял ден като козлета. Бел.м., tisss.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1563.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1563.)  Миналото живее, докато го помним. Мъртвите са живи, докато ги помним. Бедата не е в смъртта, а в заб...