Книгата, на която не било писано да види бял свят
Глава IХ
КАКВО СТАНА
ПО-НАТАТЪК
Лампите светнаха и виждам, Марияна се
оплескала, чорапогащникът й, лицето, роклята й – омазани със сироп. Плискам вода
от чешмичката, лекетата – вместо да изчезнат все по-едри, напомнят абстрактна
живопис. Въпросът е що седнах до нея.
Приятелките й притичаха като че да я
успокоят, а ме съсипаха с техните "ах" и "олеле": "Ах, колчаво
петно! Олеле-е, и тук, и тук! Язък за модерната кройка! Ами че това вече
е за боклука!"
Плискам и мажа. От петната в разни нюанси на
розовото роклята заприлича на училищната карта по Древна история на Балканите.
Нещастницата помоли да я придружа до тях. От благодарност по пътя ми облива
рамото със сълзи, разправя как ще я посрещнат, какво ще й се случи. Не бях виждал
толкова плач на едно място. Били са ме с тояга, кол, лобут съм ял бетер
циганско дайре на сватба, падал съм от салкъм по-висок от къща в обятията на
пъдаря, кървял съм, а не е имало грам отчаяние. Ако е било рев, било е, за да
мина по леката процедура. Ако са били сълзи, било е да види светът колко зъл е
онзи, който ме налага. А женският ум инак е скроен, по друг начин мери.
Момиченцата са изключително чувствителни, нежни, плахи, готини…
и подли същества.
Готов бях да се втурна при строгия баща, да
му разкажа как страда дъщеря му, да призовавам за милост… да признавам, че
виновният съм аз, само аз и пак аз. Мен да бие звярът, само на милото момиче да
не посяга!…
Е, нищо подобно не се случи – ни крясъци, ни тряскане на дограма. Две хлапенца ме видяха да обикалям в сумрака,
вперил очи в балкона, и ми се изплезиха:
– Знаем, зна-е-ем… Знаем що се криеш.
На следния ден в училищния двор ме посрещат
хлапета от вторите класове с весели крясъци "Хей любовчията!" Кикотят
се те, пък аз отричам, но Коцето от VII-а им каза, че в моето състояние и печен мъжкар би сбъркал, понеже пред женската хитрост мъжът е сляп като
кърт.
– Зайци, какво е любовта? – обръща се
Коцето към сбралите се малчугани. – Любов е да не разбираш какви ги вършиш.
В нощта срещу събота ми се яви самият
Мефистофел. В старичка чавдарка Мефистофел, като контрольор на контрольорите,
ме хваща, че съм обул крадени маратонки "Адидас" от 260 лева. И ме водят
на съд.
"Той внесе в операта захарен памук на
клечка?"– рече Кавръкова, облечена в алена тога на инквизитор. Шеф на
Преизподнята, която напомни нашия общински психодиспансер на Джендем тепе, се
оказа Фауст. Братлета, адът не в небето, на Земята е адът. Виждал съм го този
ад, наистина. И не само в лудницата, но съм го виждал и в цеха за панели
на нашия домостроителен комбинат.
"Признай що внесе памука!" –
рече Фауст и ми обяви дуел със саби, защото Мариянчето се оказа всъщност
неговата любима Маргарита.
Не пожелах да се бия заради момиче и заповядаха да рецитирам "Опълченците на Шипка" и "Джифтара,
джифтара там на Балкана" (Жив е той, жив е там на Балкана), а Кавръкова през това време стържеше
на разбрицаната си цигулка. От пердах ме отърва пазачът на бирената фабрика "Каменица". Фердо
ме превърна в пиле-орел. Снасям червено великденско яйце, моля да го дадат
на Мариянчето в знак на покаяние. Втурват се да ме пленят контрольори по
транспорта, че пътувам без билет. Размахах криле и въздушните течения ме отнесоха
към островите на Егея. Под мен се оказа обаче не Омировата Елада, а Голямата дрипава
училищна карта на нашата България. Долу препускаха гордите траки на бели коне и с бързи колесници, непримирими воини, целите в златни доспехи. Видях и най-красивия град на света според елина Херодот.
Ала кой идиот гасил фас точно,
където върху картата би трябвало да се намира родният ми град, моят мил древен,
царствен, мраморен и златен
Евмолпия-Пулпудева-Тримонциум-Филипополис-Пълдин-Плъдин-Плъвдив-Филибе-Пловдив?
Насред Тракия лъщи мораво леке от развалена химикалка, сякаш с юмрук някой бе
насинил лявото око на госпожа Историята.
Такива дивотии не се сънуват всяка нощ! В
събота вечер Гица пипна челото ми:
– Ванчо, гориш, миличък. – И пак тури картофи да вари, че моите болести само картофено пюре ги цери.
Сега гълтам хинин, разтриват ме с ракия,
глезят ме. Тотю мърмори, че не можем да си позволим лукса да боледуваме.
В тези хайдушки времена имат законно право да боледуват и да се глезят само момченцата на
заможните тарикати.
Боледуването хлебарят наричаше глезене.
На такъв хал, в нощта срещу събота съм нанизал почти седем страници писмо до Марияна. Гушнал писмото, спал съм до понеделник. Най-чудното обаче е, че до онзи момент повече от страничка
свободно съчинение не бях успял да напиша.
В цялата работа с оплескания чорапогащник има нещо оптимистично. Таткото на Марияна е спец по дизайна на разцветките и
импрегнацията на памук и вата в текстилния комбинат "Марица". Видял ефекта от захарния памук и грейнал от кеф. Затичал се да експериментира в
лабораторията на комбината.
Тъй че човек никога не знае от коя трънка
ще изскочи зайчето, нали!
Столипиново, Пловдив – европейска столица на културата 2019
Plovdiv, apr. 1994 – edited 19 apr. 2017
Няма коментари:
Публикуване на коментар