събота, 6 юли 2024 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1603.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1603.)   
   Мъдрата жена гради дома си, безумната го събаря със собствените си ръце... – Из Библията, Притчи Соломонови
   Решат ли да унищожат поколение или цяла нация, първо ви насочват към модел на претенциозно невежество, като ви отнемат възможността, умението да мечтаете. Погледайте "нашите" телевизии и преценете: Случайни ли са сламените, разкривени от самолюбие образци на успеха, нахълтали в дома ви!? След три-четири поколения промиване на съзнанието, и получавате чиста проба отрепки с високо самочувствие, които пълнят ефира с празни философски приказки и всяват зло. – Аноним (1947)

   30 maj 1999 
СЪДБИ, ЛИЧНОСТИ... 

  Врабците посвикнаха с мен, не се плашат, кацат по балкона, спускат се да кълват трохи от снощната ми вечеря. Оченцата им блестят като мъниста, любопитно, ама и крадливо. Котаракът ми... и той не ги плаши кой знае колко: заема стойката на ловец, сниши се, припълзи, отскочи рязко, леко, но не! Не става за убиец, въпреки че жив е у него хищническият нагон. Гладен е за месо, ала не му спори с врабците. Израснахме като поколение от аквариум. Дават ли ни – вземаме; не ни ли дадат – роптаем, но пак чакаме наготово. Няма как да настигна баща ми: че е горял в най-голямата касапница, във Втората световна война. Моите... то са малки войни. А дали не живея наужким?!Всъщност, няма междинни поколения. Ние сме си царе в собствения живот, от себе си зависим, а може би най-силно от гена. От семе на подлизурка какво да очакваш!

  Тези дни ходих до Пазарджик със сестра ми и племенничката Емилия. Натоварих чувал и половина жито от наследствени градини в местностите Комсалето и Азмъка край града, па после седнахме не у леля ми, а по мое настояване седнахме да пием кафенце в мънзърко едно кафененце на съседната уличка. Ето що разправи за рода леля. Нейната версия променя казаното дотук в тези записки – едно промени, друго допълва, няма да умувам кое е правдоподобно. Защото във всеки род легендите и истината се застигат не за да си пречат, а за да изяснят кое-що за нас, живите, да го направят по-разбираемо. И тъй... За калугеровския корен. В центъра на Калугерово, научавам, има плоча с имената на загиналите през Османското "присъствие" местни българи. Сред бастисаните наши калугеровци, според леля ми Виолета, е изписано върху плочата и името на прадядо ми Ангел. Голям и як род били Керемидовите. Не случайно този човек бил избран за кмет на селото в най-усилните времена. Жена му Мария била толкова красива, че влязла в очите на хайманосващите наоколо млади турчета, ергени и нехранимайковци. Следва вакханалната сексуална оргия, за която леля ми – 66-годишна жена, нищо не рече. Същата Мария подир посичането на мъжа й се установява в Пазарджик с невръстния си шестмесечен син Ненко. Задружният род на Ангел вероятно помогнал невредима да се отдалечи с пеленачето си. Повече не се омъжила, макар да била доста по-млада от Ангел, предполагам – поне петнайсетина години. Домът й бил на улица "Тунджа" № 22, който дом зная като имот на дядовата "баба-леля Миче", баба за мен, леля на майка ми, та така я наричах в най-ранните ми детски години. Изправя се срещу дворната портичка и крещя с пълно гърло: "Бабо-лельо Ми-иче! Бабо-лельо Ми-иче-е!", докато не излезе от дъното на двора сестрата на дядо ми Борис Дявола, или мъжът й дядо Гошо. Кучката им Соня беше зла, та зла, а синджирът й бе вързан с халка за тел провесена открай-докрай през двора. Умирах за черници, а те имаха черничеви дървета, лаком бях по тези сочни черници. Мъжът на "баба-леля Миче" дядо Гошо – невисок, шкембелия и веселяк, държеше дюкян за направата на каруци при площадчето при фурната на Пич-махала. Пред мен, както си седеше на ниско трикрако столче, веднъж този дядо Гошо сглоби от букови трупчета колело за каруца. С наточена като бръснач тесла. Друго нямаше в ръцете му. Факир!

  Синът Ненко на Ангел и Мария Керемидови носел прозвището Дявола, понеже една нощ прескочил през дувара у съседите, заможни хора, биволари, и задигнал гъската, която се варяла, от тенджерата им, пък на всичкото отгоре пъхнал стар цървул да се вари. Бил двайсетинагодишен, пояснява леля ми Виолета, кога сторил тази магария. Усетили го и уж нищо не му сторили съседите, ама му лепнали прякора. Този Ненко е роден в Калугерова в края на 1875 г. Издъхва в 1912 г. като доброволец във войната, отишъл да отмъщава. Разболял се от холера нейде по фронтовете на Беломорска Тракия или край Мраморно море. Там е заровен незнайно къде. Бил към 36-годишен. Оставил жена си Елисавета с двете им рожби: – 12-годишния Борис и по-малката му сестричка Мария, кръстена на Богородица, но и на хубавицата от Калугерово, която задиряли чапкъните от околните турски махали.

  В 1916 г. Борис се отделя от майка си, а в 1917 г. се жени. Строи си къща през един двор от двора на майка си на улица "Тунджа" № 18*. Къщата му била кирпичена и на един кат, мизерна, но своя къща! За асъл българина открай време е ясно: почувства ли се достатъчно силен, отделя се от своите и първом дом ще си построи. Булка му става перущенлийката Невена от заможния до Април 1876 г. Хаджи-Трендафилов род. Пристануша била баба ми Вена. Уж дядо я открадва, ама било нагласено така, понеже заможният й род (заможни в миналото, оттам и претенциите им вероятно) не склонил да я даде за жена на калугеровския сирак и внук на заклания на мегдана за назидание Ангел Керемидов. Невестата била година по-възрастна от младоженика. "Ни един от вас (имаше предвид братовчедите, третото котило, както си казваме на шега) не се е метнал на него – рече петата от рожбите им леля ми Виолета (1932-2012). – А дядо ви Борис беше окумуш (предприемчив), ама лют, много лют и буен, невъздържан: псува, налита да се бие". По-късно, вече с многобройна челяд, имал си авантюра с някаква кипра мома. Дяволски трудолюбив и взискателен, сербез българин на имота си, ама това, дето не могат и досега да му простят собствените му дъщери, е, че не ги жалел, жалел ги по-малко от аргатите и калфите си. За отмъщение, що ли! – помежду си, зад гърба му го споменаваха не по име, не и "тате", ами "Дъртия"... Дъртия така, Дъртия онака, слушал съм и подир смъртта му да го обсъждат ядовито помежду си трите му задомени и самостоятелни вече щерки.

  За Перущенския ни корен. Ето версията на леля ми Виолета от Пазарджик. Когато в 1876 г. не турци, ами помашки орди откъм Смолянския край се спуснали, бетер вълчи глутници, разграбили и запалили селището, секли перущенци под мълчаливия взор на редовната, въоръжена с английски топове Османска войска, обкръжила селището на въстаналите заможни и със самочувствие нашенци, бащата на баба ми Невена бил петгодишен. Изклали цялото му семейство, от рода – когото сварили. За невръстното се застъпил обаче бездетен някой си турчин. Рекъл: "Мъничко е, каква у е вината!" и го отървава от ножа. Осиновил го, гледал го като син, въвел го в търговията с фурми, маслини, мандарини и портокали. И когато става двайсетгодишен наш Гочо, турчинът на четири очи му рекъл: "Не сме ти ние родители. Твоите са по къра, из перущенските лозя белеят кокалите им".

  Гълъб и Невена по турски се казвали този човек и ханъмата му. Та оттам роденият около 1871 г. Гочо хаджи Трендафилов кръщава първите две от общо трите си рожби с тези в българската им версия имена. Най-големият – Гълъб, е раждан около 1896 г. После се пръкнали Невена – в 1899 г., а пък най-малката – Цвета, родена около 1904 г. Невястата на оцелелия Гочо (Георги) носи име Спаска, което доста ми говори, защото и тя е перущенлийка. Била е пет години по-млада от мъжа си, което ще рече: родена в 1876-1877 г. Голяма била любовта помежду Георги и Спаса (прабаба ми), много си се спогаждали и наново се замогнали. "Помня – продължи леля, – мама разправяше, че баща им редовно пращал маслини и мандарини в сандъци от Турция и Сирия, където въртял търговия. Като мъничка, играех си на двора в тези сандъци". По-късно – през 1917 г., вдовицата Спаса не скланяла да даде по-голямата си щерка на дядо ми, 16-17-годишен вдовишки син, рекла, че не им трябва фукара, т.е. сиромах, демек недостоен.

  Кога издъхнал прадядо ми Гочо от Перущица? Вероятно през зимата на 1908-1909 г., която се случила мразовита, та реката край Перущица замръзнала. Едва 36-годишен, заболява от скоротечна бронхопневмония и за десетина дни свършил... Употребявал говоримия гръцки и турски, а заради миролюбивия му нрав перущенлии го ползвали за кадия да им решава споровете... Трийсетгодишна, жена му остава вдовица, живее сама с трите си рожби, но друг мъж стопанин не подирила. Силен ще да бил споменът от честития живот с рано поминалия се съпруг. От Перущица не пожелала да излезе. Там е заровена, при костите на мъжа си.

  Първородният Гълъб си взема за жена леко момиче. Опитвали да го разубедят, но той, като да прихванал от баща си и благост, и сговорчивост освен разум, отвръща: "Тази ще ми е по-вярна от която да е друга! Не ви ща приказките, сърцето си слушам". И заживял честит и в сговор с жена си, която – разказват – била привързана към него. След първородния Гълъб събрали се по време на т.нар. Октомврийска революция в Царска Русия 18-годишната кротка и мъдра Невена и 17-годишният своенравен щур и зъл Борис. Шест години били бездетни тези две полудеца, а около 1923 г. се появява първата им рожба, Вяра. Според обремененото ми от какви ли не дати и исторически събития съзнание тази е знаменателна година: едно – заради Деветоюнския преврат и последвалото го Септемврийско въстание от 1923 г., второ – с историческия глад в Поволжието и цялата болшевишка Русия, когато поради ред исторически причини и обстоятелства загиват десетки милиони селяни. Нарекли рядко красивото синеоко и русо момиче Вяра. Била сръчна, блага, приветлива. Разбирам, легендите обикновено работят с крайни определения, възможно е и да е истина. 17-годишна, Вяра залинява от уплах. Изплашили я пощръклели биволета, когато се връщала пролетна надвечер от стопанското училище в Пазарджик. За месец-два се стопила и издъхнала. Името й е предложено от Гълъб, големият брат на баба ми. Изглежда единствено в него е бил готов да се вслуша непокорният ми опак дядо Борис, защото по-късно същият Гълъб го обръща и към земеделието, посъветвал го да купува плодна тракийска земя и да я обработва като зеленчукови градини, лозя, а не да се ограничава само с търговия и с колоездачните ателиета, раздавани на час под наем, в Пазарджик и Перущица.

  И се наредили петте им дечурлига – четирите дъщери и син, в разстояние на десет години, до 1933 г., когато се ражда леля ми Виолета, и пак, според обременената ми памет, това е година, когато нацистите поемат властта, а Хитлер в буквалния смисъл на думата вилнее над бившите си помощници в изкачването си към лидерския пост в Нацистката партия на разкапващата се, бедстваща унижена от французите Германия.

 Присъства на този разговор с леля ми Виолета сестра ми Ели (1954). Кога излизаме от Пазарджик, в жигулата сестра ми рече: "Батко, представяш ли си какъв късмет ни е това! Да не бил онзи бездетен турчин да отърве невръстното момченце от дръвника, сега нас нямаше да ни има". Записвам тези работи и си мисля: наистина, колко наглед случайно, колко обвито в мистерия е, че изобщо сме продължили да се раждаме ние, българите. Имало род голям и заможен в някогашна Перущица, а душманите затрили рода, но ето – бездетен някакъв си мюсюлманин се явява насред сечта, спрял ръката, посегнала да бастисва: "Сто-о-ой! Това дете го остави, то вина няма, вземам го". И го отнася на бездетната си ханъма. Двайсет години го храни, облича и възпитава, като да му е син. Въвел го в търговските си дела и тефтери, дал му възможността да бъде самостоятелен, уравновесен, достолепен. А пък на двайсетата му година го дръпнал настрана: "Е, сине, гледахме те като наш, но други са ти на теб родителите". Не личи да го делил ни от българите, нито от християнската ни вяра, не личи да го е насилвал мюсюлманин да бъде. Иначе защо този Гочо ще се отправи към Ерусалим хаджия да става! Какво е това, питам... От великодушие ли е? Забравил ли е, че мюсюлмани са превърнали заможна, цветуща и с велико самочувствие царстваща над съседните и бедняшки християнски селца Перущица в пепелище с беснеещи наедрели от мършата подивели песове и човешки кости, белеещи по синорите? Може би още светят нощем из онези чудесни, отлично тимарени лозя. Не е лесно да отговориш, ала урок е. Който има ум, ще разбере за какъв урок става дума в днешните времена, когато мекеретата лъже-философи, отродници от всяка трибуна в днешна България за чужда изгода ни насъскват едни срещу други. Надигнала се тинята от дъното... Луда работа!

  А нима от малките войни помежду ни не побеляват косите, не треперят ръцете и не се потят дланите, не си носим раните и нямаме трагично загинали? Където съм, там е интересно! Докато се появи онази Чипоносата. Метър и половина на метър – толкова земица стига за един труп, мощите, тленното, което гние. После какво остава! Къде са героическата поза, дързостта, романтиката, егоизмът и лакомията, любовните набези и авантюри, идеалите, страдания по глупости и бесове! Когато вече беряла душа баба ми Вена, перущенлийката Невена в шейсет и третата си година се вкопчва с остатъка от мъждукащата силица с две ръце в мазолестата груба длан на своя неверен съпруг, на дядо ми Борис Дявола, и шептяла, задавена от сълзи: "Не ме оставяй, Борьо-о! Не ща да умирам. С теб харно си живеем".

  Ако си задаваме от време на време тревожните въпроси, които изброих хаотично по-горе, светът, мисля си, ще стане по-уютно място за живеене. Сбрали сме се върху това парче пръст, камъни и вода, което лети през Вселената, заобиколено от пустош. Сбрали сме се сега и тук – пътници на перона на една гара. За кратко сме, що да не се държим човешки помежду си! Утре няма да ни има, не, няма да сме ние, но днес, мили сънародници, животът пулсира, изпълва ни с мечти, планове, тревоги, с нетърпение, жажда, глад за слава и подвизи, глад, глупост и суета от всякакъв характер. А толкова е хубаво да се живее чисто, спретнато, с благост към ближния! Само не и със зъбене, само не и в глутница от хиени на Демокрацията.

  Как утринно свежо ние – родените подир кървавата касапница, та затова не особено склонни да я оценяваме като престъпление поради присъщата доверчива неопитност и как свежо утринно влезе комунизмът, както някога фанатичния фашизъм в душите!

    Не мечтая безсмъртие и пътища леки,
    а ватенка топла за зимния ден.
    Безсмъртно нека остане навеки
    построеното тук, от мен!
**

  Да отречеш такива горди стихове, макар и от 1955 г., би трябвало да си сляп духом или озлобен дървен философ. Как иначе да отделя прекрасното от Пеньо-Пеневата лирика, обрасло с показни атрибути на партийната естетика или светоглед?! С такъв деен патос са заредени купища българска словесност; само у Пеньо Пенев обаче този патос, вместо да ми изглежда смешен – ме изпълва с горчивина за поругания и горд човек от село Добромирка, Габровско. Могъщ талант, принесен в жертва нахалос! На всеки три стихотворения поне в две плещи за врагове, битки, сражения, атака, фронт, карабини, куршуми, плюс "убийци от Запад", които "протягат лапи, готови за напад", (поемата "Родина" от 1953-1954 г.). Дали не е време да отворим разговора за гаврата над Българското изкуство! Отвратително е да си представиш как някой канцеларски плъх, някоя убога душица е надъхвала с партиен патос творци от висока класа.

    Душата ми не е модерен ресторант,
    за да гуляят в нея разни дами!
    Не искам да пилея гордия талант
    в дребнавости и лични, празни драми!


  Писал го е на 26 април 1959 г. в нощта преди да си сложи край на живота. Ето друго, писано в същия трагичен за националната ни Българска поезия час:

    Завинаги ще стихнеш ти, отрудено сърце!
    Спри! Ти туптя достатъчно!
    Нищо не откупва твойте удари!
    За въздишки недостойна е земята.
    Животът е горчивина и мъка –
    и нищо друго, и кал – светът!


  Горкият Пеньо Пенев! Като помисля с каква стръв ни навират в очи неразбираемата за обикновения читател "висока литература", не знам какво да мисля. Изпедерастиха ли ни се поетите, или губя сетива за достойната за Нобелов лауреат предназначена за специални ценители дълбока, по-дълбока от Марианската падина в Индийския океан модерна, всъщност, безсмислена "трудна лирика".***

Пловдив – гнездо на пошлост и култура

Plovdiv, edited on 6 uli 2024

Илюстрации:
- 1942 г. Борис – предприемчив, трудолюбив, лют.
- По-наивни и глупави ли били от нас предците ни! 
___
* На този адрес в Пазарджик днес се мъдри пететажен скучен жилищен блок.
** Над трийсет години рушат, разграбват, разпродават построеното от предците ни, няма насита алчността, омразата, дивото невежество с претенции да представи за прогрес провала на Държавата ни, на честта ни!
*** Последните две изречения добавих на 20.ІХ.2006 г. Бел.м., tisss.

четвъртък, 4 юли 2024 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1602.)


  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1602.)

 Решат ли да унищожат поколение или цяла нация, първо ви насочват към модел на претенциозно невежество, като ви отнемат възможността, а и умението да мечтаете. Погледайте "нашите" телевизии и преценете: случайни ли са сламените, разкривени от самолюбие образци на успеха, нахълтали в дома ви!? След три-четири поколения промиване на съзнание, получавате най-чиста проба отрепки с високо самочувствие, които пълнят ефира с празни философски приказки. – Аноним (1947)

 10 jan. 1991

РЪЦЕТЕ ДА СПЛЕТЕМ

Ръцете да сплетем, да ги изтръгнем
от тиранството на джобовете прашни,

на тез торби със сребърни пари

за черни дни...

Ръцете ловки,
ръцете дръзки

наедно с ръцете нежни,
отпуснати върху меката
 косица

на детенцето,
ръцете, дето ножа
точат, дето го забиват,
ръцете – казвам – да обединим
и ръцете, дето ножа

точат, дето го забиват,
ръцете – казвам – да обединим
и
 да изчистим
оборите на Авгий, дето дреме скрита
ръждата на омразата,
ръмжи и хапе от снагата
на народите.

Ръцете – казвам, – не ума.
И не сърцето...
В ръцете ми е цялата надежда.
Че твърде
възгордява се умът.
И се самозабравя,
в пищни замъци обича да лежи.
А на сърцето трудно се разчита,
че конче без юзди е то,
в зеленото поле
след ветровете тича.

Ръце!
Ръце работни, потни длани –
мазолеста повърхност прогорена,
в теб ми е надеждата.

И чувам химна
на хилядите пръсти, свити във юмрук,
и се нарежда най-отпред,
разбира се,
умът. И плаче
 най-отзад,
естествено,
сърцето...
от щастие или от страх,
това не знам.

Пловдив – гнездо на пошлост и култура

Plovdiv, edited оn 5 uli 2024

Илюстрации:

- Пожарът на хоризонта, който леко се разраства.
- Протестй на майките пред Народното събрание.

–––

*

* От сб. "Кардиф", Пловдив, самиздат 1997 г., тираж 300 екз., 95 стр., цена: 3 лв., бел.м., tisss.

вторник, 2 юли 2024 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1601.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1601.)

 Решат ли да унищожат поколение или цяла нация, първо ви насочват към модел на претенциозно невежество, като ви отнемат възможността, а и умението да мечтаете. Погледайте "нашите" телевизии и преценете: случайни ли са сламените, разкривени от самолюбие образци на успеха, нахълтали в дома ви!? След три-четири поколения промиване на съзнание, получавате най-чиста проба отрепки с високо самочувствие, които пълнят ефира с празни философски приказки. – Аноним (1947)

 10 uli 2013

БАЩА МИ ДЪРВОДЕЛЕЦА 

  Баща ми Кирил е последен от родените между 1909 и 1922 г. петима братя Димитър, Дончо, Атанас, Стефан и Кирил синове на Господинка (Динка) и Георги Бояджиеви от Харманли. Не знам почти нищо за живота на тези двама мои предци по бащина линия, освен откъслечни приказки, които дип нарядко баща ми процеждаше... Като например онова, изречено рано през пролетта, на 1 април 1972 г., по повод добруджанската ми авантюра (бъдещата ми женитба). Изтърси го троснато, през рамо, ни похвално, нито назидателно: "Дяд Гьоргище! Кой знай как се е разпищолил из неговата Добруджа!"

  Георги и Динка били толкова бедни, че като се родил най-малкият, съседите довели бездетни хора от Бургас да го осиновят. От единственото ми ходене в неговото родно Харманли помня и как – докато изпъваме шия с татко към паянтова съборетина сред занемарено дворче с изсъхнали гергини, едни хора ни загледаха разтревожено иззад прозорчето и той рече: "
Хай да се махаме! Нямаме работа тук". И се разбърза нагоре по прашната улица. Постоях още мъничко да си представя как са живели седем души в мизерната къщурка, преди да хукна да го догоня.

  "Ай, ко-о-олко пъти съм ти пляскал посраните гащи на реката!" – подкачаше го най-хлевоустият от чичовците ми, роденият в 1909 г. връстник на Никола Вапцаров висок, белолик, хубав и строен Димитър, чичо Митко*. Баща ми му казваше "бати Митко", че беше първородният между петимата. Няколко пъти ги сварвам двамата да си бъбрят, по-точно, "бати Митко" говори-говори-говори, пък баща ми Кирил мълчаливо нещо си върши край дърводелския тезгях – подрежда разни джунджурии из десетината кутии. Като си помисля, и четиримата (без втория брат – Дончо, който "си падал по живота", понеже си купил комплект скъпи-прескъпи барабани, барабанист бил, имаха слабост към техниката, към ремонти от всякакъв вид на тази техника, към приспособленията, и разни инструменти, към поддръжката и преустройването на всякакъв вид машини: мотоциклетни двигатели и рами, шевни машини, дърводелски машини, кино-машини, текстилни машини. Сръчни, предприемчиви, родени да са си стопани, всеки със свое дюкянче да разполага, със занаятчийска работилница. Занаятчии по ген!

  Вдигам те от тракийската пръст, мили мой татко! Ставам сантиментален, изправиш ли се в мислите ми, мълчаливецо мой. Чак ми се реве заради теб; как ги правиш тези работи! Кому да обясня, че в своята обикновеност и несрета ти си ми примерът, ти си ми мярката – кротък, но рязко очертан; доверчив, неспособен да се справя с хитреци, с всякакъв род измет от грандомани, тарикати, изнудвачи.

  Майка търчи да го оправя по разни канцеларии и служби, па току възнегодува: "Абе, Кинчо! Като не знаеш какво да кажеш, мълчи поне". Ето случай, кога изрече тези думи, а той я гледа сериозен, мълчалив с ясносините си спокойни очи, без да мигне.

  Мерак му бе да замине за три-четири години на работа в Либия. Познати му пуснали мухата, "Либия, та Либия! Като поработиш няколко годинки в Либия, току-виж, станал си заможен, ще си уредите дереджето, килими ще купиш за у дома". Братовчедът ми Гошо (1943) четири години в либийския град Бенгази беше строителен техник и той му хвалеше Либията. Та написал си моят баща молбата (майка ми му я написа) и хукнаха от канцелария в канцелария, до София чак ходиха, че нещата тук в Пловдив май нещо запецнаха и Либия взе да се отдалечава като мираж пред бедуин камилар в пустиня.

 От някакво министерство в София рекли: "В Пловдив мътят водата. Виж, оправи се в Пловдив, на местна почва... Ние те пущаме, ама там трябва да си оправиш бакиите". Оказва се, пловдивското окръжно МВР-е** било против. И се нареждат двама с майка ми – люта кавгаджийска семка от калугеровски и от перущенски чорбаджийски корен, пред входа на Окръжното управление на МВР в Пловдив. Пред дебело тапицираната и облицована с телешка кожа порта на Големия началник майка ми посъветвала моя кротък мълчалив баща: "Ти само си мълчи и не се обаждай! Остави на мен да убедя полковника. Отговаряй, само ако полковникът лично нещо те попита".

  Та влизат те. Чинно застанали пред масивно бюро. А подполковник някой си иззад бюрото вади дебела папка с документи някакви си, чете, пуфти, шари с показалец по редовете, мърда устни, сегиз-тогиз бърше очилата си, току дигне поглед, мери изпод вежди баща ми, па накрая с ръждясал глас отсякъл: "В чужбина пращаме проверени хора, само наши хора. Ти кой си, какъв си й на тая държава? Партийният секретар на квартала и от комисия от кварталното ОФ-е черно на бяло пишат, че си аполитичен. В кръводаряване в почистване на кварталните градинки, в сбирането на хартия и старо желязо не си се включвал, в ни едно квартално мероприятие не си участвал! Защо се натискаш, а?" – взел да барабани с нокти по тезгяха, демек, върху бюрото.

 Обадила се майка ми пазарджиклийката: "Върнал се от фронта с орден за храброст. Можем да Ви го донесем, да го видите". А онзи, сякаш му залепнало туй "аполитичен" за небцето, повтаря: "аполитичен, та аполитичен", дръпнал им назидателно слово: да си налягат парцалите, Либия ли??? Либия ще я гледа аполитичният носител на Орден за храброст Кирил, ама през крив макарон. Рекла да се обади милата ми майчица, ала в този сюблимен исторически миг баща ми, който дотук кротко попивал с очи идиота с пагони, обръща се, но не към полковника, а към жена си: "Надке, хай да си вървим, мойто момиче! Гарван гарвану око не вади".

 Това само рекъл, и настанало Второ пришествие. Разкрещял се онзи ми ти шапкар: "Марш! Аполитични нагли типове! Вън! Вън от кабинета ми!" Пък те, и без любезната покана, вече търчали надолу по лъскавото, намазано с паркетин стълбище с мозайки и фикуси, а човекът не можел да се спре. Харно, че не заповядал часовият на вратата най-долу да ги арестува за хулиганство и заговор срещу държавата.

 Така загина още една твоя мечта, мили мой татко. За работа пак се бе размечтал, за какво друго! Работа бе щастието ти, твоят празник, твоята гордост и веселба. Докато съседите край нас живееха и с труд, но и с отдих: пиеха, напиваха се, блъскаха табла и карти, чоплеха клюки или блажено се изтягаха на миндерчето в неделя, обсъждайки международното положение в сладко безхаберие, ти, мили мой, все нещо работеше.

  Стърже долу в работилничката рендето. Ухае на туткал и чам, на пресен талаш и на стърготини, та адвокатът от III етаж над нас Запрян Джонгов (когато вече живеехме в Мараша, на улица "Янко Сакъзов" № 28) веднъж не се стърпя, пред мене ти рече: "А бре, Кириле! Какво пак си се заврял в тая изба като някоя къртица! Все ковеш, режеш, стържеш? Какъв християнин си ти, та и черковните празници не зачиташ". Зейнах да отговоря на набожния депутат никола-петковист, но баща ми ме бутна по рамото: "Не се разправяй".

  Сприятелихме се сетне с този адвокат; над 75-годишен бе. Бил някога си Голямото добрутро. "С Трайчо Костов ей тъй – говори ми, – както с тебе сега, коляно до коляно си бъбрехме, като депутати в парламента"... Ударила ли го Народната власт, не го ли ударила, това не знам, но избран бил по някое време за Председател на адвокатската колегия в години, когато в моя роден Пловдив "Народната власт" си оправя сметките с вражеската опозиция. Седнали сме на припек край старата лозница в дворче срещу черквата "Свети Георги" в Мараша и ми разправя как след Девети (септември 1944 г.) бил голям човек, голяма работа. Кани ме да му гостувам в родното му село Правище, но не отидох. Нали съм син на простосмъртен баща-къртица. Пустият му депутат!

  "Аполитичен" – страшна дума. Гадна, много съдържателна. С този етикет другарите и другарките кръщаваха онзи, който не им се мазне, не се изказва огнено и пламенно по събрания, не върти раболепно задник по митинги, не пише сведения за съседа, не лепи афиши, не скандира по празниците им, не носи червения байряк, не слухти край черковния зид по Великден и Коледа да записва кой пали свещи и кой се кръсти пред иконите, не се натиска за партиец, най-малкото: не се тика да блесне в мероприятията на низовата ОФ-организация в махалата. Десетина години по-късно (1980), когато ми предложиха на обществени начала, което значи: без заплащане, да стана председател на ОФ (Отечествения фронт) на едва-що застрояващия се краен пловдивски квартал "Изгрев-изток", дето и досега живея, хич не се и колебах, рекох на майка си и баща си: Трябва да й узная механизма на тази дяволска машинария отвътре как действа.

 Така безславно геройски загина и колега от младежкия ни седмичник "Комсомолска искра", доскорошен главен редактор на най-тиражния в Южна България всекидневник "Марица". Бившият комсомолски секретар в ОК на ДКМС - Сливен, протеже на първия секретар на ОК на БКП - Пловдив Дража Вълчева, зло не ми е сторил. Ала една нощ в старата печатница на ул. "Кракра" № 11 по време на нощно дежурство стереотиперите Пешо Пуловера и Митето Митничаря рекли на тогавашния ни зам.-главен редактор на "Комсомолска искра": "Абе, Гошо, момче от нашата черга има при вас. Какво толкова сте го заяли? Кой-къде, все него наказвате". А Георги Петров (1944), който иначе знае да си мери приказките, изтежко ги посъветвал: "Зарежете го Бояджиев. На Бояджиев баща му... частник".

  Туй то, "частник", още един етикет в устата на мекере на Партията от онази "славна епоха". И Митето, който ми разправи какво рекъл Георги Петров, угрижен рече: "Сега да не вземеш на площада тъпан да биеш какво съм ти казал! Ако ни питат, ние с Пешо нищо не знаем, нищо не сме чували. Нали?"

Пловдив гнездо на пошлост и култура

Plovdiv, edited on 3 uli 2024
Илюстрации:
- Журналист в пловдивския младежки вестник.
- 1980 г. С баща ми пред Бачковския манастир** 
_____
* Почина от притеснение, два месеца след като военен камион смачка паркирания му пред пловдивската Военна болница мотоциклет с кош NSU 500 куб.см. Този мотоциклет с кош и снежнобял акордеон "Ноner" бяха единственото му ценно имущество на пришелец от Харманли в големия "византийски" град Пловдив.
Първият от петимата братя Бояджиеви (1909-1963)

** Мълвата от някогашния Пловдив твърди, че под земята са седем етажа за затворнически килии. Тук са пребивали по доноси от времето на Царство България и по време на соца третия от братята Бояджиеви – Атанас (1912-1977), издъхнал в затворническо селище нейде в Югоизточна България. Обитавал дървена барака над психиатричната клиника, където събирал затворниците да им свири на китара и да им разказва фантастични истории за огнени мелници и приказни приключения. За мен той е най-достоен сред братята.
*** Пловдив ми е роден град, но не знам по-показателно царство на посредствеността от местните хора на властта. Детството ми мина сред бедняци, които се отнасяха към чиновника като към Власт, "чантаджия" зовяхме единствения в махалицата чиновник, който се отличаваше с масивните си рогови очила, като със завист проследявахме как с пружинираща походка минава по улицата с вечно издута новичка кафява чанта от телешки бокс. Кой знае книги или халва човекът си е носил в чантата, ама си представяхме документи, документи, документи – нещо крайно опасно според хлапашката ни представа на дечурлига от махалицата откъм северното подножие на най-високото Джендем (Дяволско) тепе в Пловдив. Хлапетата от бедняшките махали бяхме истински господари на игрите из дебрите по древния хълм на горските нимфи. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1603.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1603.)         Мъдрата жена гради дома си, безумната го събаря със собствените си ръце... – Из   Библията, П...