събота, 21 октомври 2017 г.

За технически неграмотни – РЕГЛАЖ НА ФАРОВЕТЕ

ЗА ТЕХНИЧЕСКИ НЕГРАМОТНИ 
РЕГЛАЖ НА ФАРОВЕТЕ
    
    1. ПОДГОТОВКА

    За настройване колата да е с 1/2 пълен резервоар, както и товар в багажника, с който обикновено пътуваш, и тежест на шофьорското място, съответна на теглото ти. Всички гуми да са оптимално напомпани.

      2. РАЗЧЕРТАВАНЕ

    Нужна е равна площ с вертикална стена и място + 7.5 м (от предницата на колата до стената). За маркерите върху стената подходящо е хартиено тиксо. Колата спри перпендикулярно, плътно срещу екрана (вертикалната стена). Маркер V да съвпада с центъра на предната броня, за да коригираш посоките ляво-дясно на светлинния сноп. Центърът на маркер C да съвпада с центъра на съответния фар. 

    Изтегли автомобила 7.5 м назад. Под V пусни вертикална линия надолу, за да имаш разграфен център. Между C маркерите добави хоризонтална линия Н-Н. От двата маркера C пусни надолу линия, перпендикулярна на Н-Н. Дължината й трябва да съответства на височината на фаровете. В края на линията отбележи точка В


 
От центъра на фара до земята --- Дължина на линията 
................ под 80 см ................. – ............ 76 мм.......... 
................ 90 – 99 см ................. – .......... 102 мм.......... 
............... над 100 см  ................ – .......... 114 мм.......... 

    Свържи точките В с линия, успоредна на Н-Н и вече ще имаш нужната система за настройване на двата фара. 

    3. ВЕРТИКАЛНА НАСТРОЙКА

    Късите ти светлини трябва да осветяват определен сектор: светлинният сноп да минава под сектора, а над него да е неосветено. При реглаж следвай линия
В-В. За кола с ел. регулиране на светлинния сноп ключът да е в средно положение.

    4. ХОРИЗОНТАЛНА НАСТРОЙКА 

    При колите в Европа светлинният сноп от фаровете образува чупка (за разлика от американските). Настрой всеки фар, тъй че чупката в снопа светлина да е в точка В, докато диагоналната линия се изкачва към линията Н-Н. Така на пътното платно ще имаш максимална видимост отпред и вдясно, без да заслепяваш насрещните. 

    След настройка на късите светлни не опитвай да настройваш дългите: къси и дълги се регулират от едно място: светят добре ако късите са добре настроени. Ако имаш проблем с дългите светлини, при положение че си настроил късите, фарът ти нещо не е наред.

    5. НАСТРОЙКА НА ХАЛОГЕНИ

    Фарове за мъгла се настройват по подобен начин. Светлинният им сноп стига до светлинния сноп от късите светлини. Светлинният сноп от халогенките трябва да опира
В-В линията (според височината на фара над земята). Халогените осигуряват допълнителна осветеност встрани. Важна при техния реглаж е хоризонталната им настройка: не бива да са насочени ни по-наляво, ни по-надясно.


ЗА ПЕРФЕКЦИОНИСТИ


    Ако си истерик педант, ще предпочетеш точния вариант, понеже описаният по-горе е прекалено общ при разделянето на три групи коли според височината на фаровете им. 80 см е прекалено висок размер за долна граница, при положение че фаровете в спортните коли са поне на 64 см от платното, дори – 52. В два сервиза ходя да ми настроят фаровете; мислел съм, абе що – като са от професионалисти настроени, светят не съвсем както трябва, и едва след като една вечер сам си ги регулирах, усетих подобрение.

    Схемата е горе-долу същата, само че се ползва показателят, белязан върху всеки фар. Това е символ за късите светлини и следва процент... 1.2% ще рече: височината на снопа светлина с всеки следващ метър се снижава с 12 мм.

    КАК СЕ ПРАВИ

    1. Избира се равна площадка с преграда (екран) под прав ъгъл.
    2. Спира се с фарове към екрана, колата – перпендикулярно към него.
    3. Начертаваш вертикална линия, съответстваща на центъра между двата фара (ползвай заводската емблема...).
    4. Измери разстоянието от емблемата до единият фар (по-лесно, отколкото да мериш разстоянието между двата фара). За ориентир служи маркер (кръгче) върху стъклото срещу крушката (при други коли е друг подобен символ). Ако разстоянието е 57 см, значи от фар до фар е 114 см.
    5. Измери на каква височина ти е фарът от земята, да кажем – 64 см.
    6. Както на схемата, отбележи проекцията на центъра между фаровете върху стената (по измерените височина от пътя и разстояние от средата) точките С.


    7. Дръпни автомобила на 5 м от стената, перпендикулярно към нея.
    8. Ако коефициентът е 1.2%, т.е. 12 мм снижение на всеки метър, значи на 5 метра е 6 см. Което значи, че за 5 м отстояние от екрана светлинният сноп ще е с около 6 см по-надолу.
    9. По вертикала 6 см по-ниско трябва да са новите точки В.
   10. Вдигни капака, закрий единия фар, регулирай другия по познатия начин.

    НАПРИМЕР

    Ако се раздели числото за височина на фара на показателя от самият фар, т.е. 64/1,2 (см), получава се разстоянието, на което светлинният сноп опира в земната повърхност, по друг начин казано, дължината на осветеното от фара пътно платно. В случая при включени къси светлини 53 метра пред колата се оказват осветени .

На къси 

На къси с включени халогенни

На дълги светлини


    Вж. http://forum.nissanbg.com/viewtopic.php?f=4&t=15371&start=15

    ЗА РАЗЛИКАТА МЕЖДУ ЛЕВИЯ И ДЕСНИЯ ФАР


    Дето е левият фар (шофьорският) на стената рисуваш втора хоризонтална линия 10 см по-ниско от първата. Палиш фаровете на къси светлини. Слагаш пред десния фар картон, за да не ти блести при реглажа на левия. На стената ще се появи светла ивица, която известно разстояние е права и в десния край се качва нагоре с около 30 градуса ____/ . Където почва издигането на светлината, въртиш реглажния болт наляво-надясно, за да застане краят на светлата ивица точно върху кръстчето на екрана. Въртиш реглажния болт горе/долу тъй, че правата част на светлинния сноп отгоре да съвпадне с долната хоризонтална линия върху екрана, която е с 10 см по-ниско от първата. Това е за левия (шофьорския) фар. Като закриеш левия фар, по същия начин регулираш десния фар, с разликата че там по хоризонтала регулираш според линията на стената, отговаряща за средата на фара. Идеята е левият фар да свети малко по-ниско от десния.


Пловдив – европейска културна столица 2019


Plovdiv, 21 oct. 2017

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1557.)

    ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1557.)     Не се плаши от локвата – душа и свят й е да те окаля! Намачканото празно тенеке вдига глъч до...