четвъртък, 5 май 2016 г.

Ars Poetica - РЕКВИЕМ ЗА ДИВИЯ ЗАЕК

     Смъртта на един е трагедия, смъртта на милиони - статистика. 
Курт Тухолски (1890-1935) - немски поет, белетрист, публицист.

РЕКВИЕМ ЗА ДИВИЯ ЗАЕК

Понякога съм край реката,
за да усетя тишината,
земята с дъх на орна нива
да ме облъхва и опива.

Веднъж красавец там видях:
дотича, спря и се ослуша,
а после като вятър хукна
и вдигна облаче от прах.

Ушетата му – две антени,
очетата му – любопитни,
и само дето не попита:
– Не си ли и ти като мене?

Щом има нещо да се случи,
у мене винаги е дъжд.
Гърмежът екна изведнъж
и глутница от девет кучета
изстреля срещу мен мъглата
иззад дъжда и храсталака.

И гледам, там пред тях подскача
приятелят ми сив, обаче
подскача някак си накриво,
преследван от ръмжене диво.

Горкият клепоух! На книга
ловецът жертвата застига
и всичко е пределно ясно,
и всичко даже е прекрасно,
но аз видях това на живо
и две-три нощи не заспивам –
пред погледа ми се мотае
до смърт уплашеният заек.

Разбирам, в угарта боксува
и песовете там бесуват
с див вой и пяна на уста,
а заекът сред тях се мята
и втурва се с последни сили
насрещу хищните зъби...

Когато врявата утихна
и глутницата се затича
по кучешките си дела,
зад оредялата мъгла
изникнаха ловците. Вече
объркан, стреснат, притеснен,
им рекох само: "Тая вечер
пирът ви е осигурен".

Усмихнаха се, поздравиха
и се стопиха във калта,
и стана тихо, страшно тихо,
като след края на света.


Plovdiv, avg. 1996 – redact. 5 maj 2016

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1547.)

    ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1547.)   28 апр.1997 СЛЕД КОНЦЕРТА   Мина й представлението на Re. Излъчваха го по националната ни телев...